Dowiedz się, jak prawidłowo rozliczać eksport w przypadku otrzymania zaliczki
Współpraca międzynarodowa umożliwia podatnikom między innymi eksportowanie towarów poza granice UE. Prawidłowe rozliczenie transakcji eksportowych jest bardzo istotne z perspektywy VAT, a ewentualne pomyłki mogą generować ryzyko podatkowe dla przedsiębiorców i konieczność opodatkowania eksportu towarów według krajowych stawek, zamiast preferencyjnej stawki dla eksportu w wysokości 0%. Dodatkową komplikację przy rozliczaniu podatkowego eksportu towarów stanowi pobranie od kontrahenta zaliczki, co jest częstą praktyką biznesową.
- Data: 29.12.2020
Skutki podatkowe brexitu dla polskich podatników posiadających magazyny konsygnacyjne w Anglii
Koniec okresu przejściowego związanego z brexitem oznacza zmianę rozliczeń podatkowych w wymianie towarowej pomiędzy Polską a Wielką Brytanią, w tym dokonywanej za pośrednictwem magazynów konsygnacyjnych zlokalizowanych w tym państwie. Sprawdź, jak rozliczyć VAT po 1 stycznia 2021 r.
- Data: 09.12.2020
Gdzie i jak rozliczyć usługi kompleksowe dla kontrahenta zagranicznego
Polska spółka świadczy usługi produkcyjne zgodnie z zaleceniami i na rzecz zagranicznego kontrahenta, który również za granicą produkty te sprzedaje. Są one tworzone według specyfikacji odbiorców końcowych. Spółka była przekonana, iż z racji tego, że nie sprzedaje towaru, lecz świadczy usługi kompleksowe na zlecenie swojego głównego odbiorcy, będą one podlegać opodatkowaniu w państwie tego zleceniodawcy. Fiskus był innego zdania. Poznaj szczegóły.
- Data: 02.12.2020
Jak rozliczyć nabycie samochodu osobowego w innym kraju UE
Prowadzę działalność gospodarczą na PKPiR na zasadach ogólnych. Jestem czynnym podatnikiem VAT i VAT-UE. Dokonałem zakupu auta w firmie AUTO1.com i otrzymałem fakturę w euro. Firma ma siedzibę w Holandii. Otrzymałem też drugą fakturę od firmy transportowej AUTO2.com (firma ma siedzibę w Niemczech), która dokumentuje usługę wewnątrzwspólnotową i zawiera oznaczenie „I” (co po przetłumaczeniu na język polski znaczy obowiązek podatkowy usługobiorcy – VAT należny płaci usługobiorca). Jak ująć w PKPiR i ewidencjach VAT taką transakcję?
- Data: 02.12.2020
Jak rozliczyć nabycie samochodu osobowego w innym kraju UE
Prowadzę działalność gospodarczą na PKPiR na zasadach ogólnych. Jestem czynnym podatnikiem VAT i VAT-UE. Dokonałem zakupu auta w firmie AUTO1.com i otrzymałem fakturę w euro. Firma ma siedzibę w Holandii. Otrzymałem też drugą fakturę od firmy transportowej AUTO2.com (firma ma siedzibę w Niemczech), która dokumentuje usługę wewnątrzwspólnotową i zawiera oznaczenie „I” (co po przetłumaczeniu na język polski znaczy obowiązek podatkowy usługobiorcy – VAT należny płaci usługobiorca). Jak ująć w PKPiR i ewidencjach VAT taką transakcję?
- Data: 02.12.2020
Jak zastosować stawkę 0% do usług spedycji międzynarodowej dotyczących importu
Pytanie: Dokonujemy zakupów w Chinach i Egipcie, kontenery z surowcem są odprawiane na terytorium Niemiec, a zakup w VAT rozliczamy jako nietransakcyjne WNT. Otrzymujemy od przedstawiciela podatkowego w Niemczech dokument Steuerbescheid, w którym koszt frachtu morskiego wliczona jest do podstawy opodatkowania VAT (dokument dociera do nas za pośrednictwem spedytora). Podstawę tę uwzględniamy w rozliczeniu VAT-7 i VAT-UE. Obsługi całej dostawy dokonuje firma spedycyjna, która jest podmiotem krajowym (refaktura kosztów frachtu i opłat do przewoźnika – MERSK, organizacja transportu drogowego, przygotowanie wymaganych dokumentów, kontakt z przedstawicielem podatkowym w Niemczech). Do tej pory spedytor dokonywał refaktury kosztów frachtu ze stawką VAT 0%. Otrzymaliśmy informację, że od teraz refaktura kosztów frachtu będzie dokonywana ze stawką 23% VAT. Powodem ma być brak wypełnienia przesłanki z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, który wymaga posiadania odpowiedniego dokumentu celnego oraz ewentualnie – co przez taki dokument należy rozumieć w tym kontekście. Przede wszystkim należy zauważyć, że w treści przepisu odwołano się do dokumentu wydanego przez urząd celno-skarbowy. Jest to konkretne pojęcie oznaczające organ należący do funkcjonującej w Polsce Krajowej Administracji Skarbowej. Tak więc literalne brzmienie art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT wskazuje na dokument wydawany w naszym kraju. Taki dokument można zaś uzyskać jedynie, jeżeli import jest rozliczany w Polsce. Tylko bowiem wtedy to urząd celno-skarbowy potwierdza przywóz towaru spoza UE. Jeżeli natomiast import jest dokonywany w innym państwie członkowskim, np. w Niemczech, to polski urząd celno-skarbowy w ogóle nie uczestniczy w rozliczeniu importu, a więc nie wydaje także dokumentu celnego. Pytanie brzmi: czy uzasadnienie spedytora odnośnie do zastosowania stawki 23% VAT zamiast 0% jest właściwe?
- Data: 02.12.2020
Jak zastosować stawkę 0% do usług spedycji międzynarodowej dotyczących importu
Pytanie: Dokonujemy zakupów w Chinach i Egipcie, kontenery z surowcem są odprawiane na terytorium Niemiec, a zakup w VAT rozliczamy jako nietransakcyjne WNT. Otrzymujemy od przedstawiciela podatkowego w Niemczech dokument Steuerbescheid, w którym koszt frachtu morskiego wliczona jest do podstawy opodatkowania VAT (dokument dociera do nas za pośrednictwem spedytora). Podstawę tę uwzględniamy w rozliczeniu VAT-7 i VAT-UE. Obsługi całej dostawy dokonuje firma spedycyjna, która jest podmiotem krajowym (refaktura kosztów frachtu i opłat do przewoźnika – MERSK, organizacja transportu drogowego, przygotowanie wymaganych dokumentów, kontakt z przedstawicielem podatkowym w Niemczech). Do tej pory spedytor dokonywał refaktury kosztów frachtu ze stawką VAT 0%. Otrzymaliśmy informację, że od teraz refaktura kosztów frachtu będzie dokonywana ze stawką 23% VAT. Powodem ma być brak wypełnienia przesłanki z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, który wymaga posiadania odpowiedniego dokumentu celnego oraz ewentualnie – co przez taki dokument należy rozumieć w tym kontekście. Przede wszystkim należy zauważyć, że w treści przepisu odwołano się do dokumentu wydanego przez urząd celno-skarbowy. Jest to konkretne pojęcie oznaczające organ należący do funkcjonującej w Polsce Krajowej Administracji Skarbowej. Tak więc literalne brzmienie art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT wskazuje na dokument wydawany w naszym kraju. Taki dokument można zaś uzyskać jedynie, jeżeli import jest rozliczany w Polsce. Tylko bowiem wtedy to urząd celno-skarbowy potwierdza przywóz towaru spoza UE. Jeżeli natomiast import jest dokonywany w innym państwie członkowskim, np. w Niemczech, to polski urząd celno-skarbowy w ogóle nie uczestniczy w rozliczeniu importu, a więc nie wydaje także dokumentu celnego. Pytanie brzmi: czy uzasadnienie spedytora odnośnie do zastosowania stawki 23% VAT zamiast 0% jest właściwe?
- Data: 02.12.2020
Jak zastosować uproszczone rozliczanie VAT w trójstronnej transakcji WNT
Tego typu transakcje nie należą do rzadkości w obrocie gospodarczym. Polegają na tym, że w transakcji pomiędzy kontrahentami unijnymi borą udział trzy podmioty. Operacja zaś przebiega w ten sposób, iż fizycznie towar ulega przemieszczeniu pomiędzy pierwszym a trzecim z nich. Dostawa wyłącznie w sensie prawnym ma natomiast miejsce pomiędzy pierwszym a drugim oraz pomiędzy drugim a trzecim z kontrahentów. Powstaje więc łańcuch dostaw złożony z trzech podmiotów. Taki kształt transakcji pociąga za sobą konsekwencję w postaci konieczności rozliczenia pod względem VAT transakcji przez każdego jej uczestnika. Znaczenia nie ma przy tym, w jakim charakterze występuje dany podmiot oraz czy jest on dostawcą, odbiorcą czy tylko pośrednikiem.
- Data: 16.11.2020
Uwaga! Uchwała NSA z 2010 roku w sprawie stawki 0% VAT dla WDT jest nadal aktualna
Od 2020 roku obowiązują surowsze wymagania dokumentacyjne w odniesieniu do możliwości zachowania stawki 0% w transakcjach wewnątrzwspólnotowych. Na szczęście Komisja Europejska wydała noty objaśniające do nowych przepisów, w których uznano m.in., że niespełnienie warunków określonych w rozporządzeniu 282/2011 nie oznacza, iż stawka 0% z tytułu WDT automatycznie nie będzie miała zastosowania.
- Data: 16.11.2020
- « pierwsza
- «
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- »
- ostatnia »