Aktualny

Czy wydawanie materiałów reklamowych podlega VAT

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 5 września 2024
077d6d0cd3ad7ab1db07fc5d07c890ee98ef46c3-xlarge

Fiskus potwierdził, że nieodpłatne wydanie kontrahentom materiałów reklamowych w celu ekspozycji produktów na terenie obiektów handlowych, niemających dla kontrahentów wartości konsumpcyjnej ani też użytkowej, nie podlega opodatkowaniu VAT.

Spółka w ramach prowadzonej działalności wydaje nieodpłatnie swoim kontrahentom oraz sklepom firmowym obrandowane materiały reklamowe takie jak standy, stojaki, ekspozytory reklamowe, regały ekspozycyjne zawierające logo marki  oraz hasła reklamowe. Wydane materiały reklamowe służą w celu ekspozycji produktów marki na terenie obiektów handlowych, w których kontrahenci prowadzą działalność gospodarczą.

Czytaj także:

Wydawane materiały reklamowe przekazywane są w celu odpowiedniego zareklamowania i wyeksponowania produktów marki w obiektach handlowych. Prawidłowo i oryginalnie wyeksponowany towar zwiększa szansę na jego zakup przez potencjalnego klienta, zachęca do zakupu oraz zwiększa rozpoznawalność produktów marki. Przekazywane przez Spółkę materiały reklamowe nie mogą być wykorzystywane przez kontrahentów do innych celów niż promocja produktów marki.

Wartość jednostkowa wydawanych nieodpłatnie materiałów reklamowych zwykle przekracza kwotę 100 zł bez VAT. Jednocześnie wydawane materiały reklamowe nie stanowią również próbek w rozumieniu ustawy o VAT, stąd spółka nie prowadzi w odniesieniu do omawianych towarów ewidencji.

Przekazywanie materiałów reklamowych jest popularnym i powszechnie stosowanych instrumentem ich promocji oraz formą eksponowania produktów celem zwiększenia ich sprzedaży, czyli jednym z czynników o kluczowym znaczeniu dla wyniku z działalności operacyjnej Spółki.

Dyrektor KIS potwierdził prawidłowość rozumowania (i stanowiska) spółki o braku VAT. Przede wszystkim – odbiorca wydawanych towarów nie konsumuje ich, nie jest też w wyniku dokonanej dostawy zaspokojona jakakolwiek potrzeba, ani też nie pojawia – wskutek tego – przysporzenie majątkowe. Tym samym materiały reklamowe nie posiadają więc wartości konsumpcyjnej, użytkowej.

Materiały służą natomiast zaprezentowaniu produktów klientom, zachęceniu do zakupu i zwiększeniu ich rozpoznawalności, co ma prowadzić do zwiększenia sprzedaży produktów.

Wobec tego, nieodpłatne wydanie kontrahentom przedmiotowych materiałów reklamowych w celu ekspozycji produktów na terenie obiektów handlowych, niemających dla kontrahentów wartości konsumpcyjnej ani też użytkowej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Źródło:

Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 9 lutego 2024 r. 0114-KDIP4-3.4012.583.2023.1.KŁ.

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr 226

Doradca VAT, Nr 226
Dostępny w wersji elektronicznej