Naprawa firmowego auta za granicą VAT – sprawdź, jak rozliczyć VAT i koszty podatkowe
Polska spółka, która naprawiła firmowy samochód w niemieckim serwisie, musi uwzględnić zarówno kwestie związane z importem usług, jak i odpowiednie rozliczenie VAT. Jakie zasady dotyczą przeliczenia kosztów naprawy oraz jakie kwoty mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych? Sprawdź, jak prawidłowo rozliczyć te wydatki.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Czy zakup usługi mechaniki pojazdowej za granicą przez polską spółkę stanowi import usług;
Od jakiej kwoty polska spółka powinna naliczyć VAT przy imporcie usług – netto czy brutto;
Jaki kurs walutowy należy zastosować do przeliczenia kosztów naprawy samochodu za granicą;
W jakiej sytuacji polska spółka może zaliczyć 75% kosztów naprawy do kosztów podatkowych.
Problem: Firmowe auto, stanowiące środek trwały w polskiej spółce uległo awarii w Niemczech. Za naprawę serwis w Niemczech wystawił fakturę i do kwoty netto doliczył VAT. Czy polska spółka rozpoznaje import usług? Jeżeli tak, to od jakiej kwoty: netto czy brutto? Jaką kwotę polska spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych, tj. 75% od kwoty netto czy brutto? Po jakim kursie spółka przelicza kwotę naprawy?
Rozwiązanie:
- Zakup usługi mechaniki pojazdowej od niemieckiego kontrahenta, będzie stanowił dla polskiego usługobiorcy import usługi podlegającej opodatkowaniu w kraju. Podstawą naliczenia podatku będzie kwota brutto świadczenia.
- Wartość usługi należy prawdopodobnie przeliczyć na złote na podstawie kursu średniego danej waluty obcej ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wykonania naprawy.
- Jeśli naprawiany samochód jest wykorzystywany także do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez spółkę, to spółka może ująć w kosztach podatkowych wydatki na nabycie usługi w wysokości 75% poniesionego kosztu.
Usługi mechaniki a import usług
Usługi mechaniki pojazdowej nabyte od zagranicznego usługodawcy, opodatkowane na zasadzie wskazanej w art. 28b ustawy o VAT, zobowiązują krajowego usługobiorcę do rozpoznania importu usług (zgodnie z art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Obowiązek ten istnieje w sytuacji, gdy usługodawca nie posiada w Polsce siedziby albo stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, uczestniczących w wykonaniu świadczenia.
Jeżeli wskazane warunki są spełnione, to polska spółka z o.o. zobligowana jest do opodatkowania zakupu usługi naprawy samochodu w Polsce w ramach importu usług.
VAT od mechaniki pojazdowej
Podatek VAT od usługi mechaniki pojazdowej należy odprowadzić od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z regułą zawartą w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, podstawą opodatkowania VAT jest pełna kwota wynagrodzenia płacona usługodawcy za wykonane świadczenie.
W sytuacji opisanej w pytaniu niemiecki usługodawca naliczył usługobiorcy VAT, a więc kwota brutto wynikająca z faktury będzie podstawą wyliczenia kwoty podatku należnego od importu usług płaconego w Polsce. Podatek należny stanowi jednocześnie podatek naliczony do odliczenia. Zaznaczyć trzeba, że jeśli samochód służy celom mieszanym, podatek naliczony od importu usług może być potrącony tylko w 50%.
Jaki kurs zastosować do przeliczenia
W przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (art. 31a ust. 1 ustawy o VAT).
Obowiązek podatkowy dla usługi naprawy samochodu powstaje na zasadach ogólnych, tj. z chwilą jej wykonania, albo z chwilą zapłaty za usługę jeśli zapłata została dokonana przed wykonaniem usługi (art. 19a ust 1 i 8 ustawy o VAT).
Na podstawie przedstawionych informacji można przyjąć, że wykonanie usługi wyprzedziło uregulowanie należności (ewentualnie nastąpiło w tym samym momencie). Dla przeliczenia faktury (wartości usługi) należy więc zastosować kurs średni danej waluty obcej ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wykonania naprawy.
Limit wydatków w kosztach
W sytuacji, gdy naprawiany samochód jest wykorzystywany także do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez spółkę, to spółka może ująć w kosztach podatkowych wydatki na nabycie usługi serwisowej w wysokości 75% poniesionego kosztu (art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy CIT). Limit w wysokości 75% będzie zawierał w sobie kwotę brutto z faktury otrzymanej od kontrahenta oraz VAT naliczony, który zgodnie z przepisami nie stanowi podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu (50% kwoty podatku VAT z tytułu importu usługi, jeśli samochód służy celom mieszanym w przedsiębiorstwie podatnika).
- art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.),
- art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 29a ust. 1, art. 31a ust. 1 i art. 86a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).