Wynagrodzenie dla właściciela nieruchomości za reklamę na budynku – również z kodem GTU_12

Dodano: 3 listopada 2020
budynek firmy, biurowiec

Przypomnijmy na wstępie, że przepisy dotyczące nowego JPK dotyczą obowiązku wykazywania w ewidencji VAT specjalnych oznaczeń dotyczących niektórych przypadków dostaw towarów i świadczenia usług.

Obowiązek ten odnosi się m.in. do świadczenia określonych przepisami usług o charakterze niematerialnym, tj. usług doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej oraz w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych.

Uznaje się, że udostępnienie powierzchni reklamowych np. na banerach, bilbordach, tablicach reklamowych, wiatach komunikacyjnych na przystankach, ścianach budynków na zewnątrz i wewnątrz, drzwiach różnych pomieszczeń, pojazdach itp., nie można utożsamiać z klasycznym wynajmem bądź dzierżawą. Nie są to też usługi związane z nieruchomościami – zatem warto mieć na uwadze, iż miejsce świadczenia ustala się w oparciu o regułę ogólną z art. 28b ustawy o VAT, a nie w oparciu o art. 28e tej ustawy (miejsce świadczenia usług związanych z nieruchomościami). 

Jak wskazał przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 15 kwietnia 2015 r., IPPP3/4512-177/15-4/RD, w odniesieniu do reklam i banerów, m.in. na budynkach: „Istotą tego świadczenia jest umożliwienie drugiej stronie, tj. Klientowi, przekazywania określonych informacji dotyczących towarów bądź usług w celu nakłonienia odbiorców reklamy do ich nabycia. Nie występuje tu klasyczne wydanie rzeczy do używania”. Zatem można powiedzieć, że są to usługi reklamowe.

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz 

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej