Kiedy wystawić fakturę, gdy podatnik otrzymuje wynagrodzenie za osiągnięcie określonych efektów

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 18 sierpnia 2023
1e10c5caab85daff85c2f99f25e6318b990c02a1-xlarge

Organ skarbowy wskazał, w jakim terminie należy wystawić fakturę sprzedaży dla reklamodawców za świadczone na ich rzecz usługi. Kłopot w dokumentowaniu tego typu świadczeń wynika z tego, że zakres wykonania usługi znany jest często dopiero po procesie walidacji produktów przez reklamodawców.

Działalność spółki polega na budowaniu i utrzymywaniu sieci afiliacyjnej reklamodawców i wydawców, co oznacza organizowanie procesu reklamy w internecie na rzecz reklamodawców przy udziale wydawców (podmiotów, które realizują reklamę). Podatnik działa więc w charakterze pośrednika, który tworzy sieć zarówno reklamodawców, jak i wydawców, którzy dzięki reklamowaniu produktów reklamodawców na swoich stronach internetowych otrzymują wynagrodzenie. Innymi słowy – spółka działa jako pośrednik kojarzący reklamodawców z wydawcami.

Podatnik otrzymuje od reklamodawców wynagrodzenie za osiągnięcie określonych efektów realizowanej reklamy, a mianowicie za przekierowania ze strony internetowej wydawcy bezpośrednio na stronę reklamodawcy i skuteczny zakup produktu reklamodawcy przez klienta lub pozostawienie określonych danych personalnych w formularzu kontaktowym (tzw. „lead”). Osiągniecie określonych efektów (produktów) reklamy w danym okresie rozliczeniowym (miesięcznym) jest weryfikowane przez reklamodawców w tzw. procesie walidacji.

Proces walidacji produktów a VAT

Reklamodawca na podstawie raportu generowanego i otrzymywanego od spółki. przeprowadza proces walidacji produktów (sprzedaży lub leadów) w terminie 30 dni od dnia otrzymania raportu od spółki.. W procesie walidacji reklamodawcy potwierdzają zasadność przyznania prowizji, tj. czy doszło do zakupu produktów/pomyślnego wypełnienia formularza na skutek reklamy zorganizowanej przez spółkę. Po zakończeniu procesu walidacji, podatnik uzyskuje ostateczne informacje, na podstawie których może wystawić fakturę za swoje usługi. W oparciu o skuteczność reklamy obliczane jest wynagrodzenie (prowizja za skuteczne produkty reklamowe).

Okres walidacji ustalany jest indywidualnie z reklamodawcami a uzależniony jest najczęściej od polityki zwrotów zakupionych produktów. Uśredniony okres walidacji wynosi 45 dni od daty dokonania zakupu i w takim też okresie produkt walidowany jest przez reklamodawcę.

Kiedy wystawić fakturę za reklamę

W połączeniu z czasem na realizację walidacji po otrzymaniu raportu powyższe ma bezpośrednie przełożenie na czas wystawienia faktury sprzedażowej dla reklamodawcy. Wystawienie faktury sprzedażowej następuje bowiem w miesiącu, w którym otrzymano informację o zakończeniu procesu walidacji od reklamodawcy. Zdaniem podatnika etapem realizacji usługi jest bowiem okres walidacji, w trakcie którego następuje potwierdzenie skuteczności jej wykonania.

W związku z tym powstała wątpliwość, kiedy następuje wykonanie – sprzedaż usług na rzecz reklamodawców, a co za tym idzie, w jakim terminie należy wystawić fakturę (sprzedaży) dla reklamodawców za świadczone na ich rzecz usługi, biorąc pod uwagę, iż zakres wykonania usługi znany jest dopiero po procesie walidacji produktów przez reklamodawców.

Organ podatkowy wyjaśnił, iż „(…) „Należy przyjąć, że w tym konkretnym przypadku zastosowanie znajdzie zasada ogólna, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi – a skoro potwierdzeniem realizacji przez Państwa usług na rzecz reklamodawcy jest zakończenie procesu walidacji sprzedaży bądź leadów, wtedy dochodzi do wykonania tej usługi. Tym samym, za świadczone na rzecz reklamodawcy usługi powinni Państwo wystawić fakturę do 15. dnia miesiąca po miesiącu, w którym doszło do wykonania usługi a więc po dokonaniu walidacji przez reklamodawców”.

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Źródło:

Interpretacja dyrektora KIS z 20 kwietnia 2023 r., 0114-KDIP4-3.4012.8.2023.2.IG

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej