Jak poprawnie przyporządkować Nomenklaturę Scaloną do ewidencji w nowym JPK_ VAT

Barbara Dąbrowska

Autor: Barbara Dąbrowska

Dodano: 26 października 2020
497d02931a9a1a9081a6a1037a6ee80b2da80f87-xlarge

Kolejna wersja struktury JPK_VAT, która weszła w życie od 1 października 2020 r., zawiera dane dotyczące ściśle określonych 13 grup towarów i usług. Zgodnie z nowym schematem JPK_VAT7M bądź JPK_VAT7K wyszczególnione są grupy towarów, które muszą być zaprezentowane w pliku. Powstaje pytanie: skąd należy pobrać dane, aby wywiązać się z obowiązku wyszczególnienia konkretnej grupy towarów i usług w nowym pliku JPK_VAT?

Najwygodniejszym rozwiązaniem jest pobranie danych o grupie towarów z kartoteki towarów lub usług przeznaczonych do sprzedaży. Trzeba pamiętać, że towary przyporządkowujemy do konkretnej grupy, na przykład GTU_03, tak, aby wszystkie towary o konkretnym kodzie CN posiadały oznaczenie GTU_03. W takim przypadku, jeśli podatnik prowadzi sprzedaż towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT, musi dokonać przyporządkowania w systemie sprzedażowym towarów oznaczonych GTU_3.

Grupa GTU_03

Tę grupę stanowią następujące towary:

1. oleje opałowe w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

2. oleje smarowe,

3. pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe i parafina ciekła),

4. smary plastyczne zaliczane do kodu CN 2710 19 99,

5. oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90,

6. preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403 z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją.

Przy dokonywaniu sprzedaży towarów na ewidencjonowanym dokumencie z grupy o symbolu GTU_03 pole wypełnia się dla całej faktury poprzez zaznaczenie wartości „1” we właściwym polu przypisanym do symbolu GTU_03, bez wyodrębniania poszczególnych wartości i kwot podatku. W przypadku gdy dany towar lub usługa nie wystąpią na dokumencie, pole pozostanie puste.

Kartoteka sprzedaży

Także na poziome kartoteki sprzedaży należy przyporządkować towary i usługi zawarte w załączniku numer 15 do ustawy VAT, w celu ustawienia analizy sprzedaży w taki sposób, aby tylko przy wartości powyżej 15.000 zł jedynie towarów i usług określonych w załączniku numer 15 były kwalifikowane jako sprzedaż MPP. Pozycje na zaewidencjonowanym dokumencie sprzedaży niewystępujące w załączniku muszą być pominięte w sumowaniu kalkulacji kwoty granicznej powyżej 15.000 zł.

Oznaczenie MPP

Trzeba pamiętać, że oznaczenie MPP w strukturze ewidencji w zakresie podatku należnego stosujemy do faktur o kwocie brutto wyższej niż 15.000 zł, które dokumentują dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Jeżeli nabywca otrzyma fakturę bez wymaganego oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności”, potwierdzającą nabycie towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT o wartości brutto wyższej niż 15.000 zł, to zobowiązany będzie wprowadzić przy takiej transakcji znacznik MPP.

Zapamiętaj! Rozszerzeniu uległy także w dokumentacji sprzedaży oznaczenia na dokumentach sprzedaży i kodach dowodów sprzedaży (SW, EE, TP, TT_WNT, TT_D, MR_T, MR_UZ, I_42, I_63, B_SPV, B-SPV_DOSTAWA, B_SPV_PROMOCJA, MPP), (RO, WEW, FP).

Co uległo zmianie w dokumentach zakupu

Księgowi zastanawiają się, w jaki sposób prawidłowo przypisać fakturę zakupu do obowiązkowego oznaczenia MPP, jeśli na dokumencie nie będą umieszczone dane dotyczące towarów i usług z załącznika numer 15 do ustawy VAT, czyli symbole PKWiU (2015) lub nowa matryca stawek VAT CN?

Z praktycznego punktu widzenia należy podjąć działania celem wypracowania nowych zasad dokumentowania i komunikacji z klientami, od których dokonujemy zakupu. Dane zawarte na fakturze zakupowej lub załączniku do tejże faktury będą musiały zawierać wykaz sprzedanych towarów wraz z kodem PKWiU (2015) bądź CN. Dopiero na podstawie konkretnych i rzetelnych danych będzie można stwierdzić, czy dana faktura powinna być oznaczona jako MPP.

Dane na fakturze

Katalog danych, które powinna zawierać faktura, określa art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług:

1) datę wystawienia (faktyczny dzień jej sporządzenia – zawsze podajemy);

2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy (dane z VAT-R, osoba fizyczna – imię i nazwisko, adres prowadzenia dział);

4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku (WDT-PL kod);

5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej (konsumentów, kraj trzeci – nie trzeba);

6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zaliczki, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury (jeśli FV jest wystawiana przed dokonaniem dostawy, nie musimy jej wpisywać, jeśli jej nie znamy. Faktura wystawiona na podstawie art. 106 ust. 8, wcześniej niż 30 dni przed końcem okresu rozliczeniowego, powinna wskazywać okres rozliczeniowy, którego dotyczy);

7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi (zidentyfikowanie jednoznaczne);

8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen (jeśli nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto);

11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12) stawkę podatku;

13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną z podatku;

14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15) kwotę należności ogółem.

Zapamiętaj! Artykuł 106e ust.1 pkt 1–15 określa dane, jakie powinna zawierać standardowa faktura dokumentująca krajową, opodatkowaną dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz innego podatnika. Kolejne punkty art. 106e ust. 1 pkt 16–24 określają dodatkowe dane, jakie powinny zawierać faktury dokumentujące szczególne rodzaje transakcji (np. w przypadkach, gdy obowiązek podatkowy u sprzedawcy powstaje w związku z otrzymaniem płatności, gdy faktury wystawiane są w ramach „samofakturowania” lub w przypadkach transakcji zwolnionych od podatku itd.).

Należy stwierdzić, że wśród obligatoryjnych danych nie wymieniono symbolu PKWiU (2015) i kodu CN. To oznacza, że wykazanie przez sprzedawcę tych symboli nie jest obowiązkowe, ale jednocześnie nie istnieje żaden przepis prawa zawarty w ustawie o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeniach zabraniający umieszczenia kodu CN na fakturze. Dlatego nie ma przeszkód, aby taki symbol podawać na fakturze.

Tylko w odniesieniu do sprzedaży towarów i usług zwolnionych z VAT podatnik jest zobowiązany podać dodatkowo podstawę prawną zwolnienia.

Dodatkowe nowe oznaczenia do wprowadzenia w dokumentach zakupu: (VAT_RR, WEW, MK, IMP, MPP)

Zapamiętaj! Naczelnicy urzędów skarbowych mogą w drodze decyzji administracyjnej nałożyć na podatników kary pieniężne w wysokości 500 zł za każdy błąd. A niewłaściwe oznaczenie faktury MPP – zgodnie z wyjaśnieniami MF – kwalifikuje się właśnie jako błąd mogący podlegać penalizacji.
  • Zapamiętaj!
  • Od 1 października 2020 r. rozszerzeniu uległy w dokumentacji sprzedaży oznaczenia na dokumentach sprzedaży i kodach dowodów sprzedaży (SW, EE, TP, TT_WNT, TT_D, MR_T, MR_UZ, I_42, I_63, B_SPV, B-SPV_DOSTAWA, B_SPV_PROMOCJA, MPP), (RO, WEW, FP).
  • Artykuł 106e ust.1 pkt 1–15 określa dane, jakie powinna zawierać standardowa faktura dokumentująca krajową, opodatkowaną dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz innego podatnika. Kolejne punkty art. 106e ust. 1 pkt 16–24 określają dodatkowe dane, jakie powinny zawierać faktury dokumentujące szczególne rodzaje transakcji (np. w przypadkach, gdy obowiązek podatkowy u sprzedawcy powstaje w związku z otrzymaniem płatności, gdy faktury wystawiane są w ramach „samofakturowania” lub w przypadkach transakcji zwolnionych od podatku itd.).
  • Naczelnicy urzędów skarbowych mogą w drodze decyzji administracyjnej nałożyć na podatników kary pieniężne w wysokości 500 zł za każdy błąd. A niewłaściwe oznaczenie faktury MPP – zgodnie z wyjaśnieniami MF – kwalifikuje się właśnie jako błąd mogący podlegać penalizacji.
Autor:

Barbara Dąbrowska

Barbara Dąbrowska

Autor: Barbara Dąbrowska

absolwentka studiów MBA, dyrektor ds. finansów i compliance w firmie consultingowej, manager Działu Księgowości w międzynarodowej firmie leasingowej, trener – wykładowca Centrum Szkoleniowe FRR Sp. z o.o.
×Nie udało się uruchomić wyszukiwarki, jeśli problem wystąpi ponownie prosimy o kontakt.

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej