Jaki VAT przy sprzedaży towarów po cenie promocyjnej
Artykuł partnera
Zagadnienie „sprzedaży za 1 zł” co jakiś czas budzi emocje. Powstaje bowiem pytanie, o praktyczne skutki w VAT takiego działania. Księgowi wciąż nie wiedzą, czy takie postępowanie to nadużycie prawa oraz czy można odliczyć VAT z tytułu zakupów po cenie promocyjnej?
W jednej z najnowszych interpretacji dyrektor KIS analizował tę kwestię. Spółka zawarła umowę z miejskim przedsiębiorstwem wodociągowym, której przedmiotem jest usługa zdalnego odczytu wodomierzy zainstalowanych na terenie danego miasta w oparciu o dostarczone i zamontowane przez Spółkę wodomierze wraz z nakładkami radiowymi do zdalnego odczytu oraz stacjonarny system odczytu w okresie obowiązywania umowy. Zamawiający nie jest podmiotem powiązanym. W przypadku długoletniej obsługi systemu zdalnego odczytu ww. umowa została zawarta na okres 15 lat.
Sprzedaż towarów po cenie promocyjnej
Spółka przyznała Zamawiającemu rabat w formie sprzedaży wodomierzy z nakładkami radiowymi w cenie 1 zł (tj. w cenie innej niż cena katalogowa, po której sprzedawane są ww. wodomierze w ramach pozostałych umów). Rabat jest przyznawany indywidualnie na okres 60 miesięcy użytkowania każdego wodomierza z nakładką. Podatnik miał zatem wątpliwości:
1) Czy w przypadku sprzedaży towarów po cenie promocyjnej 1 zł podstawą opodatkowania VAT jest kwota faktycznie płacona (należna) za te towary, tj. cena promocyjna, uwzględniająca przyznany rabat, pomniejszona o kwotę należnego podatku?
2) Czy spółce przysługuje prawo do odliczenia w całości VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie wodomierzy następnie do sprzedaży po cenie promocyjnej 1 zł?
Przeczytaj także:
Jak wykazać rabat specjalny w JPK_FA
Jak obniżyć podstawę opodatkowania przy udzielonym rabacie
W jaki sposób bezpiecznie ująć w deklaracji VAT bonusy za ilość
Swoboda umów a VAT
Organ uznał, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Stosowanie znacznych rabatów byłoby zaś niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.
Jednocześnie w sprawie nie miał zastosowania art. 32 ustawy o VAT, bo między spółką a zamawiającym nie istnieją powiązania, o których mowa w tym przepisie. Zatem podstawą opodatkowania w przypadku sprzedaży wodomierzy z nakładką radiową, będzie cena faktycznie należna spółce pomniejszona o kwotę należnego VAT.
Nadto koszty nabycia towarów, czyli wodomierzy z nakładką radiową, sprzedawanych po cenie promocyjnej, pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez spółkę działalnością i są wykorzystywane w ramach tej działalności do czynności opodatkowanych VAT. Wobec tego spółka ma prawo do odliczenia w całości kwoty VAT z faktur dokumentujących nabycie wodomierzy z nakładką, przeznaczonych następnie do sprzedaży po cenie promocyjnej 1 zł.
Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 19 maja 2022 r., 0114-KDIP4-2.4012.143.2022.1.WH