Kiedy można wystawić fakturę korygującą in minus „do zera”

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 4 maja 2023
6f43bbbac91b50fdb271b885d100162be0b08748-xlarge

Zdaniem fiskusa podatnik nie może po zakończeniu procesu reklamacji wystawić faktury korygującej "do zera" do pierwotnej faktury VAT, a następnie wystawić nową fakturę na prawidłową ilość sztuk wyrobów, jakie znalazły się w posiadaniu klienta w wyniku dokonanej WDT. W tej sytuacji należy wystawić fakturę korygującą, zawierającą prawidłową treść korygowanych pozycji, tj. prawidłową ilość sztuk wyrobów.

Podatnik miał wątpliwości co do możliwości:

- wystawienia faktury korygującej "do zera" do pierwotnej faktury VAT, a następnie wystawienia nowej faktury VAT na prawidłową ilość sztuk wyrobów, jakie znalazły się w posiadaniu klienta,
- wystawienia faktury korygującej "do zera" do pierwotnej faktury VAT, a następnie wystawienia nowej faktury VAT na prawidłową cenę (wartość) wyrobów jakie znalazły się w posiadaniu klienta.

Dyrektor KIS wyjaśnił, że takie działanie nie jest prawidłowe. Sprawa dotyczyła wprawdzie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, ale zasady korygowania są zwykle wspólne dla różnych transakcji.  Organ przypomniał przede wszystkim, że to wówczas gdy transakcja udokumentowana fakturą wystawioną na rzecz nabywcy nie zostałaby w ogóle zrealizowana, wtedy podatnik wystawia fakturę korygującą "do zera".

Istotą faktur korygujących jest bowiem korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości/ilości bądź wartości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Wystawienie faktury korygującej in minus „do zera”

W przypadku zatem, gdy na fakturze błędnie została wykazana podstawa opodatkowania oraz kwota podatku lub stwierdzono pomyłkę w jakiekolwiek innej pozycji faktury, jedynym sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę. Korygowanie faktury w tym zakresie należy do obowiązków wystawcy faktury (sprzedawcy), który koryguje fakturę pierwotną wystawiając fakturę korygującą.

Z opisu sprawy wynikało zaś, że w ramach działalności mogą zdarzyć się następujące sytuacje:

1) do klienta trafi więcej sztuk danego wyrobu niż to wynikało z zamówienia i z faktury wystawionej przez spółkę na tego klienta; rozpoczęty zostanie proces rozpatrywania reklamacji, który zostanie zakończony kilka tygodni później; strony postanowią, że klient zatrzyma dodatkowe ilości sztuk tego wyrobu (nie objęte pierwotnym zamówieniem i fakturą) i zapłaci za nie;

2) do klienta trafi prawidłowa ilość sztuk danego wyrobu, ale na fakturze zostanie uwzględniona nieprawidłowa (zbyt niska) cena; rozpoczęty zostanie proces rozpatrywania reklamacji, który zostanie zakończony kilka tygodni później; strony postanowią, że klient dopłaci kwotę do poziomu prawidłowej ceny za nabyte wyroby.

Dyrektor KIS wyjaśnił, że podatnik nie może po zakończeniu procesu reklamacji wystawić faktury korygującej "do zera" do pierwotnej faktury VAT, a następnie wystawić nowej faktury VAT na prawidłową ilość sztuk wyrobów, jakie znalazły się w posiadaniu klienta w wyniku dokonanej WDT. Spółka powinna wystawić fakturę korygującą, zawierającą prawidłową treść korygowanych pozycji, tj. prawidłową ilość sztuk wyrobów.

Spółka nie może po zakończeniu procesu reklamacji wystawić faktury korygującej "do zera" do pierwotnej faktury VAT, a następnie wystawić nowej faktury VAT na prawidłową cenę (wartość) wyrobów jakie znalazły się w posiadaniu klienta w wyniku dokonanej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Spółka powinna wystawić fakturę korygującą, zawierającą prawidłową treść korygowanych pozycji, tj. prawidłową cenę (wartość) wyrobów.

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Źródło:

Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 8 lutego 2023 r.,0112-KDIL1-3.4012.534.2022.2.KK

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej