Poznaj praktyczne zestawienie zmian w VAT obowiązujących od 1 lipca 2023 r.

Dodano: 5 czerwca 2023
  Od 1 lipca 2023 r. wejdą w życie zmiany w ustawie o VAT, uchwalone w ramach pakietu SLIM VAT 3. Warto już teraz sięgnąć po praktyczne zestawienie tych zmian w VAT.

Od 1 lipca 2023 r. wejdą w życie zmiany w ustawie o VAT, uchwalone w ramach pakietu SLIM VAT 3. Warto już teraz sięgnąć po praktyczne zestawienie tych zmian w VAT.

Zmiana

Stan prawny obowiązujący do 30 czerwca 2023 r.

Stan prawny obowiązujący od 1 lipca 2023 r.

Podwyższenie limitu sprzedaży dla małych podatników

Obecnie na podstawie przepisów VAT limit sprzedaży przewidziany dla małych podatników wynosi równowartość 1.200.000 euro.

Limit sprzedaży przewidziany przepisami VAT dla małych podatników zostanie podwyższony do równowartości 2.000.000 euro.

Wskazanie kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadkach gdy pierwotna faktura została wystawiona w walucie obcej

Obecnie nie ma przepisów, które wskazują, jakie kursy przeliczeniowe należy stosować dla faktur korygujących wystawianych do faktur pierwotnych wystawionych w walucie obcej.

SLIM VAT 3 dodaje przepisy określające, jakie kursy przeliczeniowe należy stosować dla faktur korygujących wystawianych do faktur pierwotnych wystawionych w walucie obcej.

Zmiana okresu wykazywania korekty w związku z uzyskaniem prawa do zastosowania stawki 0% do WDT

Obecnie otrzymanie po terminie dowodów, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, pozwala na wykazanie WDT ze stawką 0% w okresie rozliczeniowym, w którym dostawa ta została dokonana.

Otrzymanie po terminie dowodów, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, pozwalać będzie na wykazanie WDT ze stawką 0% w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WDT.

Likwidacja otrzymania faktury jako warunku istnienia prawa do odliczenia z tytułu WNT

Obecne przepisy przewidują, że prawo do odliczenia VAT z tytułu WNT powstaje, pod warunkiem że podatnik otrzyma fakturę dokumentującą taką transakcję w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT. W przypadku niedotrzymania powyższego terminu podatnik jest

Otrzymanie faktury dokumentującej transakcję w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, nie będzie warunkiem prawa do odliczenia z tytułu WNT.

 

obowiązany do odpowiedniego pomniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym upłynął ten termin.

 

Rozszerzenie możliwości zaokrąglania proporcji do 100%

Obecnie warunkiem możliwości zaokrąglania proporcji przekraczającej 98% do 100% jest to, aby kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku była mniejsza niż 500 zł.

Warunkiem umożliwiającym zaokrąglanie proporcji przekraczającej 98% do 100% będzie, aby kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku była mniejsza niż 10.000 zł.

Wyłączenie obowiązku korekty rocznej, jeżeli różnica między proporcją a proporcją wstępną nie przekroczyła 2 punktów procentowych

Obecnie przepisy nie wyłączają obowiązku dokonywania korekty rocznej, jeżeli różnica pomiędzy wstępnie ustaloną proporcją a proporcją ostateczną jest niewielka.

Podatnicy będą mogli zrezygnować z korekty rocznej, jeżeli różnica pomiędzy wstępnie ustaloną proporcją a proporcją ostateczną nie przekracza 2 punktów procentowych. Przy czym wyłączenie takiego obowiązku nie będzie dotyczyć korekt rocznych kwot podatku naliczonego obliczanych z zastosowaniem tzw. prewspółczynnika.

Doprecyzowanie zasad dokonywania korekt podatku należnego od dostawy towarów dokonanej dla podróżnego

Obecnie z przepisów nie wynika, że w przypadku zwrotu bezgotówkowego otrzymanie po terminie dokumentów, na których podróżny potwierdził własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, pozwala na dokonanie korekty podatku należnego z tytułu dostawy objętej systemem zwrotu VAT podróżnym.

Z przepisów będzie wynikać wprost, że w przypadku zwrotu bezgotówkowego otrzymanie przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy, dokumentów, na których podróżny potwierdził własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, pozwala na dokonanie korekty podatku należnego z tytułu dostawy objętej systemem zwrotu VAT podróżnym.

Ograniczenie obowiązku drukowania raportów fiskalnych i dokumentów niefiskalnych.

Obecnie wszyscy użytkownicy kas rejestrujących, w tym użytkownicy kas rejestrujących online, mają obowiązek drukowania raportów fiskalnych i dokumentów niefiskalnych.

Użytkownicy kas rejestrujących online nie będą mieli obowiązku drukowania raportów fiskalnych i dokumentów niefiskalnych.

Likwidacja obowiązku uzgadniania z naczelnikiem

Obecnie w określonych przepisami sytuacjach podatnicy mają obowiązek uzgadniać z naczelnikiem

SLIM VAT 3 zastąpi obowiązek uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego prognoz proporcji

urzędu skarbowego prognoz proporcji oraz prewspółczynnika

urzędu skarbowego prognozy proporcji oraz prewspółczynnika.

oraz prewspółczynnika wymogiem zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji lub o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo.

Uzupełnienie katalogu podmiotów uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o wydanie WIS (wiążącej informacji stawkowej)

Obecnie podmioty publiczne oraz zamawiający w rozumieniu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym nie mogą występować z wnioskami o wydanie WIS.

Podmioty publiczne oraz zamawiający w rozumieniu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym będą mogli – odpowiednio w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia w związku z zawieraną umową o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia koncesjonariusza wraz z ewentualną płatnością od zamawiającego w związku z zawieraną umową koncesji na roboty budowlane lub usługi – występować z wnioskami o wydanie WIS.

Likwidacja opłaty należnej od wniosku za wydanie WIS

Obecnie wniosek o wydanie WIS podlega opłacie w wysokości 40 zł.

Nastąpi likwidacja opłaty należnej od wniosku za wydanie WIS.

Dodatkowe upoważnienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) w związku z wydawaniem WIS

Obecnie nie ma przepisu upoważaniającego DKIS do wezwania do uzupełnienia wniosku o wydanie WIS o dodatkowe dokumenty odnoszące się do towaru, usługi lub świadczenia kompleksowego niezbędne do dokonania prawidłowej ich klasyfikacji.

Dodany zostanie przepis upoważniający DKIS do wezwania do uzupełnienia wniosku o wydanie WIS o dodatkowe dokumenty odnoszące się do towaru, usługi lub świadczenia kompleksowego niezbędne do dokonania prawidłowej ich klasyfikacji.

Umożliwienie składania zażalenia na niektóre postanowienia wydawane w toku postępowania o wydanie WIS

Obecnie przepisy nie przewidują możliwości składania zażalenia na postanowienie o pozostawieniu wniosku o wydanie WIS bez rozpatrzenia w sytuacji:

– niedostarczenia w wymaganym przepisami prawa terminie próbki towaru oraz

– nieuiszczenia zaliczki na pokrycie opłaty za dodatkowe badania.

Dodanie przepisu umożliwiającego składanie zażalenia na postanowienie o pozostawieniu wniosku o wydanie WIS bez rozpatrzenia w sytuacji:

– niedostarczenia w wymaganym przepisami prawa terminie próbki towaru oraz

– nieuiszczenia zaliczki na pokrycie opłaty za dodatkowe badania.

Doprecyzowania przepisów określających zasady zmiany i uchylania WIS, moc wiążącą WIS oraz przysługującą podatnikom ochronę prawną po dokonaniu zmiany lub uchyleniu WIS

Obecne przepisy określające zasady zmiany i uchylania WIS, przepisy określające moc wiążącą WIS oraz przepisy określające przysługującą podatnikom ochronę prawną po dokonaniu zmiany lub uchyleniu WIS są w niektórych kwestiach nieprecyzyjne.

Od 1 lipca 2023 r.:

– wprowadzenie zostaną w przepisach określających zasady zmiany i uchylania WIS przesuwające ciężar działań w tym zakresie na DKIS, pozostawiając przy tym możliwość działań w zakresie nadzoru Szefowi KAS,

– doprecyzowane zostanie, że WIS oprócz organów podatkowych wiąże również adresatów WIS,

– wskazany wprost zostanie okres mocy wiążącej WIS,

– dodane zostaną przepisy precyzujące skutki zmiany WIS albo decyzji o zmianie WIS.

Zmiana terminu zapłaty zaliczki na pokrycie opłaty z tytułu przeprowadzonych badań lub analiz

Obecnie zaliczka na pokrycie opłaty z tytułu przeprowadzonych badań lub analiz podlega wpłacie w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Zaliczka na pokrycie opłaty z tytułu przeprowadzonych badań lub analiz będzie podlegać wpłacie w

terminie określonym w wezwaniu, nie krótszym niż 7 dni.

Liberalizacja niektórych warunków zwrotu VAT w terminie 15 dni

Obecnie do warunków zwrotu VAT w terminie 15 dni należy między innymi, aby:

– w trzech poprzednich miesiącach lub w ostatnim kwartale udział procentowy łącznej wartości sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online w całkowitej wartości sprzedaży brutto był u podatnika nie niższy 80%;

– w danym okresie rozliczeniowym udział procentowy otrzymanych płatności zrealizowanych z wykorzystaniem instrumentów płatniczych z tytułu sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online, w stosunku do łącznej wartości sprzedaży wraz z podatkiem zaewidencjonowanej

Do warunków zwrotu VAT w terminie 15 dni należeć będzie między innymi to, aby:

– w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu lub kwartale) udział procentowy łącznej wartości sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online w całkowitej wartości sprzedaży brutto był u podatnika nie niższy 70%;

– w danym okresie rozliczeniowym udział procentowy otrzymanych płatności zrealizowanych z wykorzystaniem instrumentów płatniczych z tytułu sprzedaży brutto zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online, w stosunku do łącznej wartości sprzedaży wraz z podatkiem zaewidencjonowanej przy zastosowaniu tych

 

przy zastosowaniu tych kas w danym okresie rozliczeniowym był nie niższy niż 65%;

– przez poprzednie dwanaście miesięcy łączna wartość sprzedaży wraz z podatkiem, zaewidencjonowanej przez tego podatnika przy zastosowaniu kas rejestrujących online za każdy okres rozliczeniowy była nie niższa niż 50.000 zł;

– przez poprzednie 12 miesięcy podatnik prowadził ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu wyłącznie kas rejestrujących online.

kas w danym okresie rozliczeniowym był nie niższy niż 55%;

– przez poprzednie sześć miesięcy łączna wartość sprzedaży wraz z podatkiem, zaewidencjonowanej przez tego podatnika przy zastosowaniu kas rejestrujących online za każdy okres rozliczeniowy była nie niższa niż 40.000 zł;

– przez poprzednie 6 miesięcy podatnik prowadził ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu wyłącznie kas rejestrujących online.

Określenie szczególnych terminów wnoszenia zażaleń i odwołań od postanowień i decyzji w sprawie zwrotu VAT w terminie 15 dni

Obecnie przepisy nie przewidują szczególnych terminów wnoszenia zażaleń i odwołań od postanowień i decyzji w sprawie zwrotu VAT w terminie 15 dni.

Od 1 lipca 2023 r.:

– zażalenie na postanowienie o przedłużenie terminu 15-dniowego zwrotu VAT będzie wnoszone w terminie 17 dni od dnia, w którym doręczenie tego postanowienia uważa się za dokonane zgodnie z art. 87 ust. 6j ustawy o VAT,

– odwołanie od decyzji o odmowie dokonania zwrotu VAT w terminie 15 dni będzie wnoszone w terminie 24 dni od dnia, w którym doręczenie tej decyzji uważa się za dokonane zgodnie z art. 87 ust. 6j ustawy o VAT.

Nieco wcześniej, bo w dniu następującym po dniu ogłoszenia ustawy nowelizującej wprowadzającej pakiet SLIM VAT 3, wejdą w życie zmiany w przepisach o ustalaniu dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Po wejściu w życie tych zmian dodatkowe zobowiązanie podatkowe będzie ustalane do wysokości 15%, 20% lub 30% (a nie – jak rzecz się ma obecnie – w sztywnej wysokości 15%, 20% lub 30%), a dodatkowe zobowiązanie podatkowe stawki 100% będzie ustalane tylko, jeżeli stwierdzone nieprawidłowości są skutkiem celowego działania podatnika lub jego kontrahenta, o którym podatnik miał wiedzę.

Autor:

Tomasz Krywan,doradca podatkowy

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej