Czy podatnik ma prawo do uzyskania kserokopii akt postępowania podatkowego
Zacznijmy od tego, że strona postępowania podatkowego (czy to postępowania w zakresie VAT np. przed naczelnikiem US czy postępowania np. przed prezydentem miasta w sprawie podatku od nieruchomości), ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, odpisów oraz sporządzania kopii przy wykorzystaniu własnych przenośnych urządzeń. Prawo to przysługuje również po zakończeniu postępowania.
Stronę obciążają koszty sporządzania odpisów lub kopii, o których mowa. Jeśli strona zrobi sobie np. tylko zdjęcia akt sprawy, to nie ponosi żadnych kosztów.
Organ podatkowy ustala, w drodze postanowienia, wysokość kosztów postępowania, które obowiązana jest ponieść strona, oraz termin i sposób ich uiszczenia. Na postanowienie takie służy zażalenie.
Koszty te określone są rozporządzeniem. W najbardziej typowych przypadkach – opłata za sporządzenie przez organ podatkowy kopii lub odpisu dokumentu wynosi:
1) 0,60 zł - za jedną stronę w przypadku kopii lub odpisu jednostronnego w formacie A4;
2) 0,80 zł - za dwie strony w przypadku kopii lub odpisu dwustronnego w formacie A4.
Organ podatkowy odstępuje od ustalenia kosztów postępowania w wysokości nieprzekraczającej czterokrotności kosztów upomnienia, w przypadku stwierdzenia, że wydatki na postępowanie i koszty poboru nie przekraczają tej kwoty. Czyli chodzi tu o próg 64 zł (4 x 16 zł).
Rozporządzenie ministra finansów z 18 grudnia 2015 r. w sprawie wysokości opłaty za sporządzenie kopii oraz odpisu dokumentów (Dz. U. z 2018 r., poz. 1844 ze zm.).