Aktualny
Zobacz inne wersje:

Czy podatnik ma prawo do uzyskania kserokopii akt postępowania podatkowego

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 7 czerwca 2024
Ręka młodej osoby trzyma długopis i dokumenty

Zacznijmy od tego, że strona postępowania podatkowego (czy to postępowania w zakresie VAT np. przed naczelnikiem US czy postępowania np. przed prezydentem miasta w sprawie podatku od nieruchomości), ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, odpisów oraz sporządzania kopii przy wykorzystaniu własnych przenośnych urządzeń. Prawo to przysługuje również po zakończeniu postępowania.

Stronę obciążają koszty sporządzania odpisów lub kopii, o których mowa. Jeśli strona zrobi sobie np. tylko zdjęcia akt sprawy, to nie ponosi żadnych kosztów.

Organ podatkowy ustala, w drodze postanowienia, wysokość kosztów postępowania, które obowiązana jest ponieść strona, oraz termin i sposób ich uiszczenia. Na postanowienie takie służy zażalenie.

Koszty te określone są rozporządzeniem. W najbardziej typowych przypadkach – opłata za sporządzenie przez organ podatkowy kopii lub odpisu dokumentu wynosi:

1) 0,60 zł - za jedną stronę w przypadku kopii lub odpisu jednostronnego w formacie A4;

2) 0,80 zł - za dwie strony w przypadku kopii lub odpisu dwustronnego w formacie A4.

Organ podatkowy odstępuje od ustalenia kosztów postępowania w wysokości nieprzekraczającej czterokrotności kosztów upomnienia, w przypadku stwierdzenia, że wydatki na postępowanie i koszty poboru nie przekraczają tej kwoty. Czyli chodzi tu o próg 64 zł (4 x 16 zł).

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr 226

Doradca VAT, Nr 226
Dostępny w wersji elektronicznej