Będzie nowe rozporządzenie w sprawie wzoru wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej

Dodano: 6 kwietnia 2023
94b329ae5859e6933584fe68d868f1a3b4430e47-xlarge

Nowe rozporządzenie zastąpi obowiązujące obecnie rozporządzenie ministra finansów, Inwestycji i Rozwoju  z 29 października 2019 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej. Potrzeba określenia nowego wzoru wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej, wynika z konieczności jego dostosowania do zmian w przepisach.

Chodzi tu o następujące zmiany prawa:

  1. w zakresie doręczeń – wprowadzonych ustawą o doręczeniach elektronicznych, która zmieniła Ordynację podatkową w zakresie przepisów regulujących doręczenia. Również ustawą e-Urząd Skarbowy, zmieniono przepisy Ordynacji podatkowej oraz ustawy o KAS, regulujące sposób dokonywania doręczeń przez organy Krajowej Administracji Skarbowej.
  2. w ustawie o VAT – w związku z procedowanym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (UD411), na mocy której likwidowana jest opłata za wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej oraz rozszerzany jest krąg podmiotów, które mogą ubiegać się o wydanie wiążącej informacji stawkowej.

Zmiany w zakresie doręczeń

Wzór wniosku o wydanie WIS (WIS-W) oparto na dotychczas obowiązującym wzorze tego wniosku. Dostosowując go do zmienionych przepisów regulujących doręczenia, zrezygnowano z części B.5. i C.4. „Wniosek o doręczenie za pomocą środków komunikacji elektronicznej”.

Wskazany w ww. częściach art. 144a § 1 Ordynacji podatkowej w obowiązującym brzmieniu nie może bowiem stanowić podstawy do składania wniosku o doręczenie na adres do doręczeń elektronicznych. Takiej podstawy nie ma także w innych przepisach Ordynacji podatkowej ani ustawy o doręczeniach elektronicznych. Stosownie do art. 144a § 1 Ordynacji podatkowej w przypadku doręczenia na adres do doręczeń elektronicznych, pisma doręcza się na:

1) adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych;

2) adres do doręczeń elektronicznych powiązany z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego, za pomocą której wniesiono podanie, jeżeli adres do doręczeń elektronicznych nie został wpisany do bazy adresów elektronicznych.

Przepisy Ordynacji podatkowej nie zawierają definicji adresu do doręczeń elektronicznych. Definicja legalna tego pojęcia została zawarta w art. 2 pkt 1 ustawy o doręczeniach elektronicznych. Zgodnie z tym przepisem przez adres do doręczeń elektronicznych należy rozumieć adres elektroniczny, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, podmiotu korzystającego z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej albo z kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, umożliwiający jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata danych przesyłanych w ramach tych usług.

Jednocześnie w części B.4. oraz C.3. wzoru dodano odpowiednio poz. 30 i 51, w których wnioskodawca będzie mógł wskazać adres do doręczeń w systemie ePUAP. Poz. 30 i 51 będą podlegały wypełnieniu wyłącznie w przypadku, gdy wniosek o wydanie WIS zostanie złożony w postaci papierowej, jednakże wnioskodawca/ pełnomocnik lub przedstawiciel wnioskodawcy, wypełniając odpowiednio poz. 30 lub 51, wniesie o doręczenie pism w sprawie będącej przedmiotem wniosku za pośrednictwem systemu ePUAP. W wyniku tych zmian dokonano korekty objaśnienia nr 9 do wypełniania zarówno poz. 30, jak i poz. 51.

Zapamiętaj! Stosownych korekt dokonano również w załączniku do wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS-W/A).

W przypadku, gdy wniosek o wydanie WIS zostanie wniesiony w systemie ePUAP, doręczanie pism w sprawie będącej przedmiotem wniosku będzie się odbywało w systemie ePUAP, bez konieczności wypełnienia poz. 30 lub 51. Zgodnie bowiem z przepisem przejściowym zawartym w art. 147 ust. 2 ustawy o doręczeniach elektronicznych, doręczenie korespondencji nadanej przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym, będące użytkownikami konta w ePUAP, do podmiotu publicznego posiadającego elektroniczną skrzynkę podawczą w ePUAP, w ramach usługi udostępnianej w ePUAP, jest równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, do czasu zaistnienia obowiązku stosowania niniejszej ustawy, o którym mowa w art. 155, przez ten podmiot publiczny.

Stosownie natomiast do art. 155 ustawy o doręczeniach elektronicznych organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej od dnia określonego w komunikacie, wydanym przez ministra właściwego do spraw informatyzacji i ogłoszonym w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, określającym termin wdrożenia rozwiązań technicznych, umożliwiających organom administracji rządowej powszechne doręczanie i odbieranie korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej.

W art. 155 ust. 11 ustawy o doręczeniach elektronicznych określono, że termin określony w komunikacie nie może być późniejszy niż dzień 1 stycznia 2024 r. W konsekwencji doręczenia pism w sprawie będącej przedmiotem wniosku o wydanie WIS będzie się odbywało również drogą elektroniczną na adres w systemie ePUAP, z którego został nadany ten wniosek.

Powołany art. 144 § 1a Ordynacji podatkowej wyłącza jednak zasadę doręczenia pisma na adres do doręczeń elektronicznych w przypadku, gdy doręczenie następuje na konto w systemie teleinformatycznym organu podatkowego.

Wyjątek ten dotyczy m. in. systemu teleinformatycznego Krajowej Administracji Skarbowej, zwanego „e-Urzędem Skarbowym”, który został uregulowany przepisami art. 35b i nast. ustawy o KAS. Zgodnie z art. 35b ust. 1 pkt 2 lit. a tej ustawy, e-Urząd Skarbowy służy do składania i doręczania pism w sprawach dotyczących wydawania wiążących informacji stawkowych. Jeżeli więc użytkownik konta w e-Urzędzie Skarbowym wyrazi zgodę na doręczanie na to konto pism wydawanych przez organy Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie określonym w art. 35b ust. 1 pkt 2 ustawy o KAS, to stosownie do art. 35e tej ustawy organ KAS doręczy pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku o wydanie WIS na konto w e-Urzędzie Skarbowym. W związku z powyższym zbędne jest w takim przypadku wskazywanie we wniosku o wydanie WIS adresu do doręczeń na konto w e-Urzędzie Skarbowym.

Jednocześnie pozostawiono części B.3., B.4 oraz C.2. i C.3., uwzględniając obowiązujący art. 144 § 1b i 1c Ordynacji podatkowej, który przewiduje, że w przypadku braku możliwości doręczenia pisma na adres do doręczeń elektronicznych doręczenie pisma nastąpi na adres wskazany odpowiednio w pozycji B.3. albo B.4. czy też C.2. albo C.3., za pokwitowaniem, przez operatora wyznaczonego w ramach publicznej usługi hybrydowej, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o doręczeniach elektronicznych, a gdy ten sposób doręczenia będzie niemożliwy do dokonania – przesyłką rejestrowaną, o której mowa w art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896).

Zmiany w ustawie o VAT

W związku z likwidacją opłaty za wydanie wiążącej informacji stawkowej zrezygnowano z części E. WYSOKOŚĆ, SPOSÓB UISZCZENIA I ZWROTU OPŁATY. Przepisy nowelizujące ustawę o VAT mają na celu likwidację opłaty należnej od wniosku o wydanie WIS w wysokości 40 zł (uchylenie art. 42b ust. 2 pkt 4 i ust. 6, art. 42d i art. 42f ustawy o VAT). W uzasadnieniu do ustawy wprowadzającej tę zmianę wskazano, że zniesienie opłaty wiąże się z uproszczeniem procedury wydawania WIS i zredukowaniem obciążeń dla podatników.

Z kolei zmiana wprowadzana procedowaną ustawą nowelizującą w 42b ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o VAT polega na rozszerzeniu katalogu podmiotów uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o wydanie WIS. Jak wskazuje uzasadnienie do ustawy wprowadzającej tę zmianę, o WIS będą mogły wystąpić – oprócz podmiotów dokonujących lub zamierzających dokonywać czynności podlegających opodatkowaniu VAT i zamawiających w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych – również podmioty publiczne w rozumieniu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym – w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia w związku z zawieraną umową o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz zamawiający w rozumieniu ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi – w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia koncesjonariusza wraz z ewentualną płatnością od zamawiającego w związku z zawieraną umową koncesji na roboty budowlane lub usługi.

W związku z powyższym wzór wniosku został stosownie uzupełniony w części B.2. STATUS WNIOSKODAWCY.

Przepis § 3 projektu rozporządzenia w sprawie wzoru wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej przewiduje, że wejdzie ono w życie z dniem w którym przewidywane jest wejście w życie wskazanych zmian w ustawie o VAT.

Źródło:

www.legislacja.rcl.gov.pl

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej