Sprawdź, czy składki przekazywane do ZUS mogą być opłacone z rachunku VAT

Dodano: 10 stycznia 2020
mężczyzna oparty ręką o kartę kredytową

ZUS poinformował, że do opłacenia składek w ZUS możliwe jest wykorzystanie środków z rachunku VAT. Aby tak się stało, należy przekazać składki do ZUS standardowym przelewem na indywidualny rachunek składkowy (NRS). Dzięki mechanizmom, które w swoich systemach mają banki, po zleceniu zwykłego przelewu z rachunku, do którego został utworzony rachunek VAT, środki z rachunku VAT automatycznie uzupełnią lub pokryją kwotę przekazywaną w celu opłacenia składek (jeśli w systemie banku jest taka funkcja).

Trzeba pamiętać, że do opłacenia składek w ZUS nie należy stosować metody split payment (podzielona płatność), tylko zwykły przelew. Zgodnie z przepisami do takich rachunków jak indywidualny rachunek składkowy (NRS) metoda split payment nie ma zastosowania. Bank nie prowadzi dla nich rachunku VAT. Jeśli ktoś do opłacenia składek wykorzysta metodę split payment – otrzyma zwrot środków. W takiej sytuacji należy ponownie przekazać środki do ZUS – tym razem zwykłym przelewem.

Rachunek VAT może być obciążony wyłącznie w celu wpłaty należności z tytułu składek, o których mowa w art. 24 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz należności z tytułu składek, o których mowa w art. 32 tej ustawy, do poboru których obowiązany jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W przypadku, gdy płatność za fakturę zostanie dokonana na podstawie komunikatu przelewu na rachunek odbiorcy, dla którego bank nie prowadzi rachunku VAT, bank dokonuje zwrotu środków przy użyciu komunikatu przelewu.

Źródło:

Informacja ZUS z 21 listopada 2019 r.

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej