Uwaga! Naprawy samochodów z użyciem części – bez oznaczenia "GTU_07" i obowiązkowego split payment

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 2 października 2020
497d02931a9a1a9081a6a1037a6ee80b2da80f87-xlarge

Nawet, gdy wartość części samochodowych przekracza koszt robocizny, to przyjmuje się, że w przypadkach napraw i serwisu samochodów mamy do czynienia z kompleksową usługą naprawy pojazdów. Zatem mimo że nowa ewidencja powinna zawierać m.in. oznaczenia dostawy pojazdów oraz części samochodowych (o kodach wyłącznie CN 8701-8708 oraz CN 8708 10), jak i oznaczenie "MPP" (tam, gdzie obowiązkowy split payment ma miejsce) – przy naprawach dochodzi zwykle do świadczenia kompleksowego, gdzie „prym wiedzie” usługa i to na usłudze zależy klientowi najbardziej.

Trzeba pamiętać, że w warsztacie samochodowym klient nie kupuje części samochodowych, są one tylko wykorzystywane przy naprawie. Za dość przydatną można uznać tu m.in. interpretację dyrektora KIS z 12 grudnia 2019 r., nr 0112-KDIL2-1.4012.451.2019.1.MK, zachowującą nadal aktualność.

Wynika z niej, że:

  • jeżeli przedmiotem sprzedaży jest wyłącznie usługa serwisowa (naprawa pojazdu), to takie usługi nie zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, zatem nie będą objęte obowiązkiem stosowania „mechanizmu podzielonej płatności”,

  • skoro przedmiotem sprzedaży jest wyłącznie usługa, to wyłącznie ta usługa powinna być wskazana na fakturze jako przedmiot sprzedaży, natomiast ewentualne materiały czy wartość robocizny (tj. wartość poszczególnych składowych danej usługi) może być umieszczona poza elementami obowiązkowymi faktury, jako elementy dodatkowe np. w części informacyjnej faktury lub w osobnym dokumencie np. w kosztorysie,

  • umieszczenie na fakturze, w osobnych pozycjach jako przedmiot sprzedaży kilku różnych świadczeń może sugerować, że przedmiotem sprzedaży było kilka odrębnych świadczeń, a nie jedno kompleksowe.

Warto przypomnieć, że naprawa pojazdów samochodowych „sama w sobie” nie prowadzi też do utraty zwolnienia podmiotowego. Zwolnienia tego nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw hurtowych i detalicznych części do pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3), oraz części do motocykli (PKWiU 45.4). Tu również ma znaczenie argument, że czym innym jest usługa, czym innym samoistna dostawa towarów. Trzeba też pamiętać o karach, jakie grożą za błędy w nowym JPK_VAT. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr specjalny 72

Doradca VAT, Nr specjalny 72
Dostępny w wersji elektronicznej