Omówienie najważniejszych zmian w VAT - SLIM VAT

Autor: Paweł Terpiłowski

Dodano: 26 stycznia 2021
  SLIM VAT – omówienie najważniejszych zmian w VAT

Już obowiązują ważne zmiany podatku od towarów usług, zwane szumnie pakietem SLIM VAT (SLIM – Simple Local And Modern). Zdaniem fiskusa zmiany mają ułatwić życie podatnikom VAT trzeba przyznać, że wiele nich jest rzeczywiście na korzyść przedsiębiorców.

1. Zmiany w fakturach korygujących

Istotna zmiana, która z pewnością ułatwi życie podatnikom obejmuje określenie zasad ujmowania faktur korygujących „in plus” (zwiększających podstawę opodatkowania). Dotychczas z powodu braku konkretnych regulacji w ustawie o VAT podatnicy ujmowali faktury korygujące według wytycznych zawieranych w interpretacjach podatkowych i orzecznictwie.

Korekta „in plus”

Nowelizacja wprowadziła do ustawy o VAT w przepisie art. 29a nowe ustępy 17 i 18. Według nowych przepisów w przypadku, gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania. Takie rozwiązanie dotyczy również wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zaś w przypadku eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zwiększenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wykazane zostały te transakcje.

W związku z powyższym, nowe rozwiązanie należy interpretować w taki sposób, że:

1) jeżeli korekta spowodowana jest przyczynami powstałymi już w momencie wystawienia faktury pierwotnej, to powinna ona zostać rozliczona w deklaracji podatkowej za okres, w którym została wykazana faktura pierwotna;

2) w sytuacji gdy korekta jest spowodowana przyczynami zaistniałymi po dokonaniu sprzedaży (przykładowo zaistniały nowe okoliczności transakcji skutkujące zwiększeniem podstawy opodatkowania), korekta powinna być dokonana w deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym wystawiono fakturę korygującą. Taki przypadek będzie miał miejsce, gdy w fakturze pierwotnej podatek należny został wykazany w prawidłowej wysokości, natomiast przyczyna korekty powstała później i nie była możliwa do przewidzenia w momencie wystawienia faktury pierwotnej;

3) późniejsze wykrycie błędu w fakturze pierwotnej stanowi przyczynę zwiększenia podstawy opodatkowania rozliczanej w deklaracji podatkowej za okres, w którym została wykazana faktura pierwotna.

Korekta „in minus”

W zakresie faktur korygujących „in minus” (zmniejszających podstawę opodatkowania) ustawodawca rezygnuje z obowiązku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej. Dotychczas możliwość oraz moment rozliczenia faktury korygującej po stronie sprzedawcy były zasadniczo uzależnione od posiadania takiego potwierdzenia. Nowa treść przepisu art. 29a ust. 13 ustawy o VAT umożliwia podatnikowi dokonanie obniżenia podstawy opodatkowania już w momencie wystawienia faktury korygującej pod warunkiem że z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że uzgodnił z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług, określone w fakturze korygującej i faktura korygująca jest zgodna z tą posiadaną dokumentacją.

Zapamiętaj! W przypadku gdy podatnik nie posiada dokumentacji w okresie, w którym wystawił fakturę korygującą, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za ten okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał. Takie same zasady korekty podatku dotyczą nabywcy po stronie podatku naliczonego.

Wprowadzenie warunku uzgodnienia z nabywcą warunków transakcji oznacza, że przy wystawieniu faktury korygującej istotne są faktyczne ustalenia między kontrahentami, a nie tylko samo wystawienie faktury. Dokumentami udowadniającymi uzgodnienie warunków obniżenia ceny mogą być przykładowo dokumenty handlowe, w tym aneksy do umów, korespondencja handlowa (również mailowa), dowody zapłaty, kompensaty itp., które potwierdzają, że obie strony transakcji znają i akceptują nowe, zmienione warunki transakcji. Nowe zasady obejmują faktury korygujące wystawiane od 1 stycznia 2021 r. W przypadku faktur korygujących wystawionych przed 1 stycznia 2021 r. należy stosować przepisy w brzmieniu dotychczasowym.

2. Wydłużenie terminu do odliczenia podatku naliczonego

Dotychczas, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w art. 86 ust. 10, 10d i 10e ustawy o VAT, mógł obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Upływ wskazanego terminu wiąże się z brakiem możliwości odliczenia przez podatnika podatku naliczonego na bieżąco i koniecznością dokonania korekty deklaracji podatkowej.

Dzięki zmianie wprowadzonej w art. 86 ust. 11 ustawy o VAT podatnik, który nie dokonał odliczenia VAT w rozliczeniu za pierwszy okres rozliczeniowy (za który przysługiwało mu to prawo), może dokonać tego odliczenia za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych. Podatnik rozliczający się kwartalnie, może zrobić to w deklaracji składanej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Zatem ta zmiana wydłużyła podatnikom rozliczającym się miesięcznie efektywny czas na dokonanie odliczenia łącznie do 4 miesięcy. W stosunku do podatników rozliczających się kwartalnie rozwiązanie pozostaje bez zmian w stosunku do wcześniejszego stanu prawnego.

3. Ułatwienie w eksporcie

Poprzez zamianę w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT cyfry 2 na 6, ustawodawca wydłużył termin na wywóz towarów dla zachowania stawki 0% przy zaliczce na eksport. Zmiana art. 41 ust. 9a ustawy o VAT wprowadza rozwiązanie, zgodnie z którym otrzymanie zaliczki (całości lub części zapłaty) przed dokonaniem dostawy towarów powoduje zastosowanie stawki 0% dla eksportu towarów w odniesieniu do otrzymanej zaliczki, przy spełnieniu warunku, że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy (a nie jak to było wcześniej w terminie 2 miesięcy), licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zaliczkę, oraz w tym terminie otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

4. Spójny kurs walut z podatkiem dochodowym

Obok aktualnie obowiązujących reguł przeliczania walut obcych na polskie złote, ustawodawca wprowadził możliwość przeliczania walut zgodnie z zasadami przeliczania przychodu określonego w walucie obcej, wynikającymi z przepisów o podatku dochodowym, obowiązującymi podatnika na potrzeby rozliczania dla danej transakcji. W przypadku wyboru nowej opcji podatnik jest obowiązany do jej stosowania przez co najmniej 12 kolejnych miesięcy, licząc od miesiąca, w którym ją wybrał. Jeżeli podatnik wybierze nową metodę, a następnie z niej zrezygnuje, to będzie zobowiązany stosować podstawowe zasady przeliczania walut przez co najmniej 12 kolejnych miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zrezygnował z nowej zasady przeliczania.

Może się zdarzyć sytuacja, że pomimo wyboru nowej metody przeliczania podatnik dokona transakcji niepodlegającej przeliczeniu zgodnie z nową metodą. Przykładowo można wskazać na transakcje, które w VAT są rozliczane przez nabywcę, np. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub nabycie usług, dla których zobowiązanym do rozliczenia pozostaje nabywca. W przypadku takich nabyć podatnik nie będzie mógł zastosować zasad przewidzianych w przepisach o podatku dochodowym dla przeliczenia przychodu, w związku z tym w VAT zastosowanie dla tej transakcji znajdą podstawowe zasady przeliczania.

5. Odliczenie VAT od usług noclegowych

Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami, tj. art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Wyjątek dotyczył jedynie podatników świadczących usługi przewozu osób, kupujących gotowe posiłki dla pasażerów. Pozostali podatnicy nie mieli prawa do odliczenia, nawet gdy wykorzystywali usługi noclegowe i gastronomiczne do celów opodatkowanych, np. gdy odsprzedawali te usługi na rzecz innych podmiotów.

Wprowadzona zmiana polega na umożliwieniu odliczania VAT naliczonego od usług noclegowych nabytych przez podatników wyłącznie w celu ich odsprzedaży,tj. po nabyciu usługi w celu przeniesienia jej na kolejnego nabywcę (tj. w związku z tzw. refakturą usługi). Nowe brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. c) ustawy o VAT stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika: „usług noclegowych nabywanych w celu ich odsprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a”.

Trzeba bowiem pamiętać, iż w myśl art. 8 ust. 2a ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Pozostałe nabycie usług noclegowych – tj. w przypadku nabycia przez podatnika do celów jego działalności i „konsumowanych” w tej działalności, nadal nie generuje prawa do odliczenia VAT.

6. Pozostałe istotne zmiany

W nowelizacji ustawy o VAT zawarto podwyższenie limitu dla prezentów małej wartości nieewidencjonowanych z 10 zł do 20 zł (zmiana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy VAT). Dokonano również przełożenia symboli PKWiU 2008 na symbole PKWiU 2015 w załączniku nr 15 do ustawy o VAT i w zakresie wyłączeń ze zwolnienia podmiotowego określonych w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy o VAT.

Dodatkowo, w ustawie o VAT uchylono w art. 7 ustęp 8, zgodnie z którym w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach. Ustawodawca doszedł do wniosku, że ten przepis jest zbędny, gdyż jego sens wynika z istoty dostawy towarów.

Ponadto, dość istotne zmiany wprowadzono także w systemie TAX FREE, regulującym zwrot VAT dla podróżnych. Zmiany ustawy o VAT w tym zakresie mają na celu wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów TAX FREE oraz elektronicznego potwierdzania wywozu towarów. Nowe przepisy dotyczące TAX FREE zaczną obowiązywać w większości od 2022 roku.

Najważniejsze zmiany wprowadzane w ramach pakietu SLIM VAT

Zmiana

Szczegóły zmiany

Data wejścia w życie

Likwidacja obowiązku uzyskiwania potwierdzeń otrzymania faktur korygujących przez nabywców

Sprzedawcy mogą rozliczać faktury korygujące, o których mowa w art. 29a ust. 13 i 14 ustawy o VAT, jeżeli na koniec danego okresu rozliczeniowego z posiadanej przez nich dokumentacji będzie wynikać, że uzgodnili z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a wystawiona faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją; w przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca podatnicy nie będą posiadać takiej dokumentacji, obniżenia podstawy opodatkowania będą dokonać za ten okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskają.

1.01.2021 r.

Zmiana momentu zmniejszania kwoty podatku naliczonego przez otrzymujących faktury korygujące nabywców

Obowiązek zmniejszenia kwoty podatku naliczonego ciąży na nabywcach, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą; jeżeli jednak warunki obniżenia zostaną spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostaną uzgodnione, nabywca towaru lub usługi będzie obecnie obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostaną spełnione.

1.01.2021 r.

Wskazanie sposobu rozliczania przez sprzedawców faktur korygujących zwiększających

Dodany został przepis potwierdzający dotychczasową praktykę zwiększania przez sprzedawców podstawy opodatkowania w okresie rozliczeniowym powstania przyczyny korekty (z zastrzeżeniem, że w przypadku eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zwiększenie to będzie mogło być dokonywane nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym transakcje te zostaną wykazane)

1.01.2021 r.

Doprecyzowanie przepisów odwołujących się do limitu 15.000 zł

Z przepisów wprost wynika, że warunkiem wystąpienia obowiązku dokonania płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności jest, aby kwota należności ogółem przekraczała 15.000 zł lub równowartość tej kwoty wyrażoną w walucie obcej; podobnie doprecyzowane zostaną przepisy wyłączające stosowanie solidarnej odpowiedzialności podatnika z podatnikiem dokonującym dostawy towarów wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT oraz określającego obowiązek oznaczania faktur wyrazami „mechanizm podzielonej płatności”.

1.01.2021 r.

Rozszerzenie zakresu wyłączenia stosowania MPP ze względu na dokonanie potrącenia

Obowiązek dokonywania płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności wyłącza zastosowanie nie tylko w przypadku potrąceń ustawowych, ale również w przypadku potrąceń umownych.

1.01.2021 r.

Umożliwienie dokonywania płatności z rachunku VAT na rzecz agencji celnych

Podatnicy mogą dokonywać płatności z rachunku VAT kwot odpowiadających kwotom VAT oraz należności celnych na rzecz przedstawiciela bezpośredniego lub pośredniego w rozumieniu przepisów celnych.

1.01.2021 r.

Umożliwienie składania wniosków o uwolnienie środków z rachunków VAT przez podmioty niebędące podatnikami

Wnioski o uwolnienie środków zgromadzonych na rachunkach VAT składać mogą również podmioty niebędące podatnikami VAT.

1.01.2021 r.

Rozszerzenie zakresu wyłączenia stosowania ustalania dodatkowego

Do wysokości kwoty odpowiadającej kwocie podatku wynikającej z otrzymanej faktury zapłaconej z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności nie jest ustalane

1.01.2021 r.

zobowiązania podatkowego ze względu na dokonanie płatności z zastosowaniem MPP

dodatkowe zobowiązanie podatkowe na podstawie art. 112 ust. 2a ustawy o VAT.

 

Dostosowanie treści załącznika nr 15 do ustawy o VAT do PKWiU 2015 r.

Treść załącznika nr 15 do ustawy o VAT została dostosowana do PKWIU z 2015 r.

1.01.2021 r.

Wydłużenie okresu korzystania z prawa do odliczenia w ramach bieżącej deklaracji VAT

Podatnicy składający deklaracje VAT za okresy miesięczne będą mogli odliczać VAT na bieżąco w miesiącu powstania prawa do odliczenia oraz w trzech następujących po nim miesiącach (podatnicy składający deklaracje VAT za okresy kwartalne nadal będą mogli korzystać z prawa do odliczenia w kwartale powstania prawa do odliczenia oraz w dwóch następujących po nim kwartałach).

1.01.2021 r.

Zmiany w przepisach o prezentach o małej wartości

Prezentami o małej wartości są, między innymi, towary, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł; ponadto z przepisów wynika wprost, że limit wartości prezentów o małej wartości wskazany w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT wynosi 100 zł netto.

1.01.2021 r.

Umożliwienie odliczania VAT przy nabywaniu usług noclegowych nabywanych w celu odsprzedaży

Podatnicy nabywający usługi noclegowe we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich, są uprawnieni do odliczania VAT z tego tytułu.

1.01.2021 r.

Umożliwienie dokonywania przeliczeń dla celów VAT przy zastosowaniu kursów stosowanych na gruncie przepisów o podatku dochodowym

Podatnicy mogą wybrać stosowanie dla celów VAT kursów przeliczeniowych właściwych do rozliczenia danej transakcji na gruncie przepisów o podatku dochodowym.

1.01.2021 r.

Przedłużenie okresu stosowania stawki 0% do zaliczek dotyczących eksportu towarów

Stawka 0% może mieć stosowanie do zaliczek dotyczących eksportu towarów, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie sześciu miesięcy (dotychczas były to dwa miesiące), licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzyma zapłatę (chyba że będzie miał zastosowanie przepis pozwalający na wywóz towarów w terminie późniejszym).

1.01.2021 r.

Ograniczenie zakresu wyłączenia możliwości składania kwartalnych deklaracji VAT

Podatnicy świadczący usługi (przede wszystkim usługi stanowiące roboty budowlane) wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT nie mogą z tego tytułu utracić prawa do składania kwartalnych deklaracji VAT.

1.01.2021 r.

Zmiany w przepisach o wydawaniu wiążących informacji stawkowych (WIS)

1) Możliwe jest otrzymywanie przez podatników WIS również dla towarów, które klasyfikowane są według PKWiU.

2) Wyłączona została możliwość wydawania WIS w przypadkach gdy zakres przedmiotowy wniosku pokrywa się z przedmiotem toczącego się postępowania lub sprawa została rozstrzygnięta w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.

3) Ochrona wynikająca z otrzymanej WIS jest wyłączona, jeżeli przedmiot WIS stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa.

4) Okres ważności WIS oraz decyzji szefa Krajowej Administracji Skarbowej i dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o zmianie wiążących interpretacji stawkowych zostanie ograniczony do 5 lat.

1.01.2021 r.

Zmiany w przepisach o wykazie podatników VAT

1) W wykazie podatników VAT nie są już wykazywane numery PESEL.

2) Wyraźnie wskazane zostaną rachunki rozliczeniowe zamieszczane w wykazie.

3) Zmienił się (na naczelnika urzędu skarbowego) organ właściwy do dokonywania w wykazie sprostowań oraz usuwania z wykazu danych innych niż dane osobowe.

4) Wprowadzony zostanie obowiązek przekazywania szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o rachunkach rozliczeniowych nieprzekazywanych w ramach systemu STIR (zmiana wchodząca w życie 1 czerwca 2021 r.).

1.01.2021 r.

1.06.2021 r.

Wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów w systemie zwrotu podatku podróżnym

Wprowadzony zostanie elektroniczny obieg dokumentów TAX FREE oraz potwierdzeń wywozu towarów; wykorzystywany do tego będzie nazywany systemem TAX FREE system teleinformatyczny na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.

1.01.2022 r.

Autor:

Paweł Terpiłowski, radca prawny

Słowa kluczowe:
SLIM VAT

Doradca VAT, Nr 220

Doradca VAT, Nr 220
Dostępny w wersji elektronicznej