Przekazanie towarów influencerowi może być objęte VAT

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

Dodano: 25 listopada 2020
91366fc246787195820cf5bb14a943a196e58a6d-xlarge

Dokonywane przez podatnika przekazanie towarów własnych zużywanych na cele promocyjno-reklamowe osobom aktywnym w mediach (influencerzy) stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odpłatność jako warunek uznania za dostawę towarów bądź świadczenia usług nie musi mieć bowiem każdorazowo postaci pieniężnej. Odpłatność ta może więc przybrać również postać rzeczową – zapłata w innym towarze czy usłudze albo mieszaną – zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Jeśli więc podatnik przekaże swój towar influencerowi, jako zapłatę za jego usługę reklamową, a influencer otrzymuje większą ilość towaru niż ta, która jest niezbędna do wykonania usług reklamowych, zaś wartość przekazanego towaru odpowiada wartości wykonanej przez influencera usługi reklamowej, to w tego typu przypadkach występuje ekwiwalentność świadczeń.

Towary własne przekazywane osobom aktywnym w mediach (influencerom) pełnią funkcję reklamową, informacyjną i opiniodawczą, ale także mają dla tych ostatnich wartość konsumpcyjną. Ponieważ występuje tu świadczenie wzajemne, to takie wydanie towarów ma charakter odpłatny, a nie nieodpłatny.

Reasumując, w takich sytuacjach podatnik jest zobowiązany do naliczenia należnego podatku od towarów i usług w momencie przekazania towarów.

  

Autor:

Łukasz Matusiakiewicz

Źródło:

Interpretacja dyrektora KIS z 5 listopada 2020 r., 0113-KDIPT1-1.4012.645.2020.2.AK

Autor: Łukasz Matusiakiewicz

radca prawny specjalizującym się w prawie podatkowym i administracyjnym

Doradca VAT, Nr 219

Doradca VAT, Nr 219
Dostępny w wersji elektronicznej