Anulowanie faktury oraz okres, w którym należy uwzględnić tą czynność w deklaracji
W praktyce nierzadko zdarzają się sytuacje, w których kontrahent podatnika zwraca przesłaną mu fakturę bez jej księgowania. Dotyczy to np. sytuacji, gdy wystawiona omyłkowo faktura odnosi się do transakcji, która w rzeczywistości nie miała miejsca (towary nie zostały dostarczone czy nie doszło do wykonania usługi). Faktury takie nie dokumentują również żadnej zaliczki, która byłaby uiszczona przez kontrahenta z tytułu przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług. Po otrzymaniu egzemplarza faktury odesłanej przez kontrahenta, podatnik jest zatem w posiadaniu obu egzemplarzy faktury. O tym, jak postąpić w rozliczeniach VAT w takiej sytuacji wypowiedział się fiskus w interpretacji indywidualnej z 29 września 2020 r., 0114-KDIP1-3.4012.394.2020.1.ISK
Jedna z propozycji rozliczenia VAT w takiej sytuacji zakłada, że:
-
oba egzemplarze faktury (w tym egzemplarz zwrócony przez kontrahenta) zostają przekreślone przez podatnika,
-
na przekreślonych egzemplarzach faktury podatnik umieszcza adnotację potwierdzającą fakt dokonania anulowania faktury i wskazującą przyczynę jej anulowania.
Przyjmuje się, że możliwe jest anulowanie faktur, które zarazem:
1. dokumentują transakcje, które nie doszły do skutku (brak było podstaw do wystawienia Faktury),
2. nie zostały wprowadzone do obrotu prawnego,
3. zostały oznaczone w odpowiedni sposób.
Fakt, iż kontrahent odsyła wystawcy fakturę, nie dokonując jej księgowania, w związku z czym wystawca jest w posiadaniu obu egzemplarzy faktury, prowadzi do wniosku, że nie doszło do wprowadzenia takiej faktury do obrotu prawnego (nawet jeśli faktura taka czasowo znajdowała się przed zwrotem w posiadaniu kontrahenta, na co mogą wskazywać zamieszczone na niej adnotacje).
W jednej z najnowszych interpretacji dyrektor KIS potwierdził prawidłowość takiego rozumowania dodając, że:
-
faktura sporządzona, a niewprowadzona do obrotu prawnego, nie jest fakturą wystawioną w trybie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT (tzn. nie jest tzw. fakturą pustą) i nie stanowi podstawy do zapłaty podatku w niej wykazanego,
-
gdy wystawiona faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego (wystawca jest w posiadaniu 2 egzemplarzy faktury), nie ma podstaw do poprawienia błędów poprzez wystawienie faktury korygującej – wówczas istnieje możliwość anulowania tej faktury,
-
jeśli faktura została ujęta w deklaracji, to w celu usunięcia błędu podatnik powinien dokonać korekty deklaracji VAT za miesiąc, w którym faktura została rozliczona, poprzez obniżenie kwoty netto i VAT – służy tu też prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.