
Jak rozliczyć usługę budowlaną w innym kraju UE z wykorzystaniem materiałów nabytych w Polsce
Wykonywanie usług budowlanych przez polskie firmy w innych państwach UE jest częstą praktyką. Decyduje o tym przede wszystkim niższa cena robocizny w porównaniu z usługodawcami z branży budowlanej operującymi na rynku unijnym z państw „starej” UE. Drugą zaletą jest niezła jakość wykonywanych prac. Tak więc połączenie niższej ceny i nie niższej od rodzimych firm jakości prac, czyni z polskich firm istotnego gracza w branży budowlanej na rynku unijnym. Z tego artykułu dowiesz się, jak należy rozliczać VAT w taj branży.
- Data: 23.07.2020

Jak bezbłędnie rozliczać sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju
Sprzedaż wysyłkowa funkcjonuje w ustawie o VAT od początku jej przyjęcia. Jednak przez dłuższy czas były to przepisy wykorzystywane sporadycznie. Zmieniło się to wraz z rozwojem sprzedaży internetowej. Dziś taka forma dokonywania transakcji jest w niektórych branżach wiodąca. Jednak księgowi mają wciąż problemy z prawidłowym stosowaniem tych przepisów.
- Data: 02.07.2020

Już obowiązują zmiany w rozliczaniu transakcji wewnątrzwspólnotowych
W dniu 1 lipca 2020 r. weszła w życie ustawa wprowadza długo oczekiwany pakiet zmian dotyczących VAT tzw. Quick Fixes. Tym samym do systemu VAT zostały zaimplementowane rozwiązania wynikający z Dyrektywy UE 2018/1910.
- Data: 01.07.2020

Dowiedz się, jak rozliczać transakcje łańcuchowe na nowych zasadach
Transakcje łańcuchowe od zawsze sprawiały kłopoty w ich rozliczaniu z uwagi na wielość podmiotów oraz zachodzących transakcji. Co gorsza, niekiedy niektóre warunki transakcji nie były znane poszczególnym podmiotom w łańcuchu, co mogło prowadzić do wadliwego rozpoznania danej transakcji. Jednakże niedawno wprowadzone zmiany w prawie europejskim znacząco ułatwiają rozliczanie transakcji łańcuchowych, mających miejsce w Unii Europejskiej.
- Data: 18.05.2020

Nowe domniemanie prawne ułatwi rozliczanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
Nowelizacja unijnych przepisów w zakresie podatku od towarów i usług przyniosła zmiany dotyczące wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Chociaż można spotkać się z opiniami o dodatkowych i trudnych obowiązkach, to w rzeczywistości zmiany są ułatwieniem obrotu wewnątrzunijnego, a dotychczasowe reguły nie ulegają istotnym zmianom.
- Data: 24.04.2020

Analiza nowych wymogów dokumentacyjnych WDT
Ponad roku temu organy unijne uchwaliły pakiet zmian przepisów w ramach tzw. quick fixes, mających na celu poprawę przepisów VAT w handlu wewnątrzwspólnotowym. Dopiero w początku lutego 2020 roku pojawiła się rządowy projekt implementujący niektóre z nich do polskich przepisów (obecnie w trakcie procesu legislacyjnego). Co ciekawe nie ma w tym projekcie nowych zasad dokumentowania WDT określonych w przepisach rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z 4 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi (dalej „rozporządzenie 2018/1912). Biorąc pod uwagę wątpliwości co do ich stosowania (a raczej dalszego stosowania art. 42 ustawy o VAT), warto się z tymi regułami zapoznać.
- Data: 11.03.2020

Brak quick fixes w polskich przepisach – poznaj praktyczne konsekwencje
Ponad roku temu organy unijne uchwaliły pakiet zmian przepisów w ramach tzw. quick fixes, mających na celu poprawę przepisów VAT w handlu wewnątrzwspólnotowym. Co szczególnie może podatników zaboleć, to wprowadzają one zmiany w zakresie zarówno warunków, jak i sposobu udokumentowania dostaw wewnątrzwspólnotowych (WDT). Mimo upływu ponad roku i wprowadzenie w międzyczasie wielu zmian w polskim VAT nie zdołano wprowadzić quick fixes do polskich przepisów, a MF wydało jedynie pod koniec roku komunikat. Czy jednak jego stosowanie w WDT jest, aby na pewno bezpieczne dla podatników?
- Data: 11.03.2020
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Doradca VAT, Nr 167
