Uwaga: ustawodawca zmienił zasady stosowania wirtualnych kas fiskalnych

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Dodano: 23 grudnia 2019
Zmiany w kasach fiskalnych

Na początku grudnia resort finansów przedstawił nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących, mających postać oprogramowania. Kto może korzystać z takich kas? Sprawdź szczegóły.

Dodany od 1 maja 2019 r. art. 111b ust. 1 ustawy o VAT przewiduje możliwość prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas online mających postać oprogramowania (spełniających wymagania określone przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie art. 111b ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT), a więc bez użycia fizycznych kas online. Do kas online mających postać oprogramowania odpowiednio (a więc z uwzględnieniem ich szczególnego charakteru) stosuje się wszystkie przepisy dotyczące „zwykłych” kas online (zob. art. 111b ust. 2 ustawy o VAT).

Żeby jednak była możliwość używania kas online mających postać oprogramowania (dalej nazywanych wirtualnymi kasami rejestrującymi), konieczne jest wydanie przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111b ust. 3 ustawy o VAT. W 2019 roku przepisy takie nie zostały wydane, a w konsekwencji było możliwości ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu wirtualnych kas rejestrujących. Z początkiem 2020 roku ma się to zmienić (choć w chwili oddawania tego numeru do druku, przepisy nie zostały uchwalone, więc nie możemy z całą odpowiedzialnością stwierdzić, kiedy zaczną obowiązywać). Wynika to z zaproponowanego projektu rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, które znając życie zostanie opublikowane pod koniec roku.

Wirtualne kasy nie dla wszystkich

Jest to kolejny projekt tego rozporządzenia. Najważniejszą zmianą w porównaniu z poprzednim projektem (opublikowanym 12 sierpnia 2019 r.) jest ograniczenie możliwości stosowania wirtualnych kas rejestrujących. O ile bowiem poprzedni projekt przewidywał, że możliwość taką będą mieli wszyscy podatnicy VAT czynni oraz zwolnieni, to nowy projekt wprowadza ograniczenia.

Wirtualne kasy rejestrujące będą mogli stosować jedynie podatnicy, u których wartość sprzedaży netto nie przekroczyła w co najmniej jednym z dwóch poprzednich lat podatkowych równowartości 10.000.000 euro (zob. § 3 projektu). Najwięksi podatnicy nie będą mieli możliwości stosowania wirtualnych kas rejestrujących.

Podobnie jak w poprzedniej wersji projektu, nie przewiduje się natomiast ograniczenia, jeżeli chodzi o czynności, które będą mogły być ewidencjonowane za pomocą wirtualnych kas rejestrujących. Za pomocą takich kas będą mogły być ewidencjonowane wszystkie czynności (wszelka sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych).

Wymagania techniczne

Przepisy przewidują również wymagania techniczne dla wirtualnych kas rejestrujących (zob. § 4-6). Wszystkie wirtualne kasy rejestrujące będą musiały posiadać certyfikat wystawiony przez ich producenta. Certyfikat ten będzie dostarczany przez producenta do szefa Krajowej Administracji, a jego ważność ma wynosić 10 lat od daty wystawienia (zob. § 4 ust. 2 projektu; poprzedni projekt przewidywał 7-letni okres ważności certyfikatu). Inaczej przy tym niż poprzednia wersja projektu, nowa nie przewiduje przepisów przewidujących prowadzenie przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej elektronicznego wykazu producentów kas posiadających zarejestrowany certyfikat producenta.

Sposób używania wirtualnych kas

Nowe przepisy określają sposób używania wirtualnych kas rejestrujących. Najważniejszą – w porównaniu z poprzednim projektem – zmianą jest umożliwienie podatnikom używającym wirtualne kasy rejestrujące przesyłanie nabywcom paragonów fiskalnych w formie elektronicznej. Mimo to omawiane rozporządzenie przewiduje, że podatnicy używający wirtualne kasy rejestrujące będą obowiązani zapewnić połączenie kasy z drukarką (nie będzie to jednak musiała być drukarka fiskalna, wystarczające będzie zapewnienie połączenia ze „zwykłą” drukarką). Najczęściej będzie to połączenie bezprzewodowe (np. przez wifi lub bluetooth).

Obowiązki jak przy zwykłych kasach

Pozostałe zasady używania wirtualnych kas rejestrujących również mają być podobne do zasad obowiązujących przy używaniu „zwykłych” kas. Podatnicy używający takie kasy będą mieć obowiązek m.in.:

  • fiskalizacji kasy,
  • wystawiania raportów fiskalnych i okresowych, niekiedy w formie papierowej,
  • przypisywania odpowiednich oznaczeń literowych do poszczególnych stawek podatku VAT,
  • przechowywania kopii dokumentów fiskalnych i zapewniania do nich dostępu.

Na podatnikach takich ciążyć będą również obowiązki związane z zapoznaniem osób prowadzących u nich ewidencję z informacją o zasadach ewidencji obejmującą podstawowe zasady prowadzenia ewidencji i wystawiania paragonu fiskalnego oraz skutki ich nieprzestrzegania. Wirtualne kasy rejestrujące nie będą musiały być poddawane obowiązkowym przeglądom technicznym. Nowy projekt – podobnie jak poprzedni projekt – nie przewiduje również wprowadzenia obowiązku o podobnym charakterze. Rozporządzenie w założeniu ma wejść w życie już 1 stycznia 2020 r. Jeżeli tak się stanie to oznacza, że przepisy te już obowiązują.

Autor:

Tomasz Krywan

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce.

Doradca VAT, Nr 219

Doradca VAT, Nr 219
Dostępny w wersji elektronicznej